Gamification

an utilitarian tool applied to the employment relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70405/rtst.v90i4.107

Keywords:

Competition, Control, Game, Goals

Abstract

The application of gamification in the workplace has stood out as an innovative strategy to increase employee motivation and engagement. By incorporating gaming elements, companies aim to transform routine tasks into more engaging and challenging activities, while also overseeing and controlling the working relationship. In this context, the research that was developed using the critical deductive method aims to analyze this approach from a utilitarian perspective, as the theory is aligned with the tool that seeks the greatest good for the greatest number of people, generating positive results for employers. And, in theory, for employees. It was observed that gamification promotes a more productive work environment, although not always more pleasant, as aiming to maximize the company's collective benefits can generate exhaustion and excessive competition.

Author Biography

Lara Caxico Martins, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Ciência Jurídica pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP - 2022); mestre em Direito Negocial pela Universidade Estadual de Londrina (UEL - 2018); graduada em Direito pela Universidade Estadual de Londrina (UEL - 2014); professora de Direito do Trabalho da Universidade Estadual do Paraná, campus Apucarana (Unespar); início do estágio pós-doutoral em outubro/2024 na Universidade Lusófona no Porto/Portugal.

References

ALVES, Flora. Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras: um guia completo: do conceito à prática. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: DVS Editora, 2015.

BURKE, Brian. Gamificar: como a gamificação motiva as pessoas a fazerem coisas extraordinárias. Tradução de Sieben Gruppe. São Paulo: DVS Editora, 2015.

CHERRY, Miriam A. The gamification of work. Hofstra Law Review, v. 40, 2014. Disponível em: https://scholarlycommons.law.hofstra.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2677&context=hlr. Acesso em: 30 jun.

MILL, John Stuart. Utilitarismo. Porto: Porto Editora, 2000.

MILL, John Stuart. Utilitarianism with critical essas. Edited by Samuel Gorovitz. Indianapolis, Bobs Merril & Co., 1971.

MIRANDA, Lara Caxico Martins; SANTIN, Valter Foletto. Gamificação do trabalhador como o moderno instrumento de disciplina. In: Anais do X Congresso Internacional da ABDT: crise econômica e social e o futuro do direito do trabalho. BELMONTE, Alexandre Agra; MARTINEZ, Luciano; FREDIANI, Yone (org.). São Paulo: Matrioska Editora, 2020.

NEIDENBACH, Soraia Finamor; CEPELLOS, Vanessa Martines; PEREIRA, Jussara Jéssica. Gamificação nas organizações: processos de aprendizado e construção de sentido. Cadernos EBAPE, Rio de Janeiro, v. 18, Edição Especial, p. 729-741, nov. 2020. DOI 10.1590/1679-395120190137. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cadernosebape/article/view/82420. Acesso em: 1 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395120190137

PINK, Daniel H. Motivação 3.0: os novos fatores motivacionais para a realização pessoal e profissional. Rio de Janeiro: Campus, 2010.

WERBACK, Kevin; HUNTER, Dan. For the win: the power of gamification and game thinking in business, education, government, and social impact. Revised and updated edition. Philadelphia: Wharton School Press, 2020. DOI: https://doi.org/10.9783/9781613631041

Published

2024-12-31

How to Cite

Martins, L. C. (2024). Gamification: an utilitarian tool applied to the employment relationship. Revista Do Tribunal Superior Do Trabalho, 90(4), 75–96. https://doi.org/10.70405/rtst.v90i4.107