The legal development of the right to disconnect. International overview and the brazilian case law. A focus on the reality of teaching in Brazil.

Authors

  • Antônio Fabrício de Matos Gonçalves
  • Caroline Dantas da Gama

DOI:

https://doi.org/10.70405/rtst.v91i3.181

Keywords:

Right to disconnect, Teaching, Hyperconnectivity, Mental health

Abstract

The paper analyzes the right to disconnect in the context of teaching in Brazil, in light of increasing hyperconnectivity. It addresses the international scope, the absence of specific legislation in the country, and the challenges of hyperconnectivity for teachers and its effects on mental health. It presents Brazilian jurisprudence and Legal Project nº 4.044/2020, concluding on the importance of the right to disconnect for dignity at work.

Author Biographies

Antônio Fabrício de Matos Gonçalves

Mestre em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUC Minas (2003); ministro do Tribunal Superior do Trabalho; professor de Direito do Trabalho da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e de Direito Processual do Trabalho da pós-graduação no IEC – Instituto de Educação Continuada da PUC Minas; presidente da Associação Brasileira da Advocacia Trabalhista – ABRAT (2012-2014); presidente da Seccional de Minas Gerais da Ordem dos Advogados do Brasil – OABMG – (2016-2018).

Caroline Dantas da Gama

Especialista em Direito Processual Civil pelo IPEC-SP, com MBA em Economia da Construção e Financiamento Imobiliário pela Ordem dos Economistas do Brasil em parceria com a Fipe e ABECIP-SP; especialista em Direito Sanitário pela Facamp; bacharel em Direito pela Universidade Católica de Salvador – UCSal; assessora do Tribunal Superior do Trabalho.

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Published

2025-11-19

How to Cite

Gonçalves , A. F. de M., & Gama, C. D. da. (2025). The legal development of the right to disconnect. International overview and the brazilian case law. A focus on the reality of teaching in Brazil. Revista Do Tribunal Superior Do Trabalho, 91(3), 250–269. https://doi.org/10.70405/rtst.v91i3.181

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